Badanie Sunday Polska – Boom na fotowoltaikę – aż 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycje w energię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat ze względu na przyszłe oszczędności finansowe
Badanie zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska jasno wskazuje wysokie zainteresowanie technologią fotowoltaiczną wśród właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce. 60% z nich motywuje decyzję inwestycyjną przyszłymi oszczędnościami finansowymi, a jedna czwarta względami ekologicznymi. Odbiór fotowoltaiki jest w Polsce bardzo pozytywny, 77% posiadaczy dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej.
Badania wykazały, że:
Niemal 7 na 10 zapytanych w badaniu Sunday Polska właścicieli domów jednorodzinnych, którzy nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, zadeklarowało chęć zamontowania paneli fotowoltaicznych w okresie do trzech lat. Tylko niespełna 9% badanych nie planuje takiej inwestycji, są to głównie osoby do 29 roku życia.
Główną motywacją, przyszłych właścicieli instalacji fotowoltaicznej, są oszczędności finansowe – dla 60% z nich – to kluczowy czynnik, zachęcający do zainwestowania w energię słoneczną. Pozytywny wpływ fotowoltaiki na domowe finanse potwierdzają rachunki za prąd. Według ankietowanych, posiadających instalacje fotowoltaiczne, koszty energii elektrycznej spadają średnio o 65%. Nie dziwi zatem, wysoki współczynnik zadowolenia z inwestycji, kształtujący się na poziomie 77%.
W badaniu Sunday Polska zapytaliśmy respondentów o czynniki determinujące wybór dostawcy paneli fotowoltaicznych. Zdecydowana większość, bo aż 57% badanych, wskazała jakość jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii.
Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były między innymi: dobre opinie o firmie – ważne dla 49% ankietowanych, wsparcie w uzyskaniu dofinansowania – istotne dla 46% respondentów oraz czas realizacji zlecenia – czynnik wskazany przez 45% badanych. Co ciekawe, tylko 1 na 5 przyszłych inwestorów, przy wyborze dostawcy technologii PV, kieruje się długością okresu gwarancyjnego.
– Wybór firmy dostarczającej instalację fotowoltaiczną jest kluczowym elementem budowy domowej elektrowni słonecznej. Jest to decyzja na lata, dlatego nie jesteśmy zdziwieni, że to właśnie jakość odgrywa tutaj kluczową rolę. Jako renomowany dostawca zarówno usług, jak i technologii skupiamy się przede wszystkim na jakości naszej oferty, wspieramy cały proces inwestycyjny, od początku do końca. Naszym atutem jest pomoc w uzyskaniu dofinansowania oraz szybka realizacja zleceń. Dzięki temu spełniamy oczekiwania naszych klientów – Lidia Kłosowska, Dyrektor Komunikacji, Marketingu i Wsparcia Sprzedaży w Sunday Polska
Przyszli inwestorzy w zieloną energię dość jednoznacznie – 54% ankietowanych – wskazali, że to właśnie koszty są dla nich największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą ich przed instalacją paneli fotowoltaicznych. Jednakże warto zauważyć, że dla niemal połowy ankietowanych – 45,1% – istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.
– Odpowiedzi badanych właścicieli domów jednorodzinnych jasno pokazują trwający obecnie boom na fotowoltaikę. Dwóch na trzech właścicieli domów jednorodzinnych deklaruje gotowość do inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat. Jest to dla nas bardzo dobry prognostyk, świadczący o potencjale i dynamicznym rozwoju rynku słonecznej energii w Polsce. Jestem przekonana, że szereg programów wsparcia i dofinansowania rozwoju domowych elektrowni jest w stanie zniwelować barierę, jaką są koszty inwestycji w fotowoltaikę. Tym bardziej, że w drugiej połowie roku rusza trzecia edycja Programu „Mój Prąd” – dodaje Lidia Kłosowska.
Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. dla Sunday Polska w terminie 1-12 luty 2021 na próbie N = 1 044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone techniką CAWI (ankieta internetowa).
Kontakt:
media@sundaypolska.pl